mandag den 12. januar 2015

Fluer med liv



Mine fluer til dette kursus har en fællesnævner, nemlig liv… Begge fluer er bygget op så de lever mest muligt i vandet, hvor der er den svageste strøm. Materialvalget er lidt forskelligt, hvor den ene Black Doctor tager udgangspunkt i de mere klassiske spey/dee-fluer, er Hohbo Spey en flue til Steelhead og stillehavslaks fra River Hoh i USA. Men meget mere om det på kurset.

Fluerne fiskes gerne langsomt og svævende da man på den måde udnytter deres stort bevægelighed bedst, og kan man få dem til at hænge i strømkanterne bliver det rigtigt farligt..


Om mig selv kan jeg sige jeg er opvokset i det midtjyske, men hurtigt blev fanget af SKjern Å og de dengang utroligt sjældne laks, så i dag er det der 75% af mit fiskeri i sæsonen foregår. Ud over at være fluefisker er jeg også fluebinder, og har svært ved at se en nyt mønster uden at liiiige skulle prøve den. De sidste år har jeg fået øjnene op for mulighederne i fluer som oprindeligt er tilpasset stillehavslaks, men som let kan tunes til danske forhold. Bruger meget tid på mine materialer for at få det helt rigtige udtryk i fluerne, så der vil på kurset være en del snak om fluernes opbygning, hvorfor og hvorfor ikke.
Jeg glæder mig til at se jer.

/Bjarne